Trambrug
Ter hoogte van de noordwestelijke hoek van de Tapijnkazerne bevindt zich een brug op een gietijzeren draagconstructie: de draagconstructie behoort nog tot de spoorbrug van een tramlijn uit 1910.
In 1867 werd het besluit genomen de vesting Maastricht te ontmantelen. Delen van de voormalige vestingterreinen aan de zuidzijde van de stad werden vanaf 1874 tot parkaanleg bestemd, omdat deze lager gelegen drassige terreinen niet voor woningbouw geschikt werden geacht. Alleen het terrein tussen Bastion Wilhelmina en de Hubertuslaan bleef in het bezit van het Ministerie van Oorlog als oefenterrein voor het garnizoen. In het eerste uitbreidingsplan van 1905 werd de strook tussen de Jeker en de stadsmuur tot dierenpark bestemd en in dit uitbreidingsplan was zelfs al een ontwerp voor de inrichting van dit plantsoen opgenomen..
In 1918 werden de Leuvense landschapsarchitecten Rosseels uitgenodigd om een park op de oude vestingterreinen te ontwerpen. Het ging dit keer om een parkaanleg bij het Wilhelminabastion. Het parkje werd toentertijd nog aangeduid als het “Wilhelminapark”, maar onder de bezetting tijdens de WOII werd deze naam verandert in Aldenhofpark.
Het Wilhelminapark werd door Lieven Pierre Rosseels en zijn zoon Lieven Gustave ontworpen. Veertig werklozen werden te werk gesteld voor de aanleg van het park en de bouw van een berenkuil, die in 1920 werd geopend. Aanvankelijk was het de bedoeling van het stadsbestuur om tussen de Jeker en de stadsmuur ook andere dierenkooien op te richten. Alleen de achtkantige vogelkooi bij de entree van het park aan de St. Hubertuslaan herinnert nog aan dit idee. Ook het hertenkamp dat hier vlakbij ligt is rond 1925 aangelegd: in 1951 is een deel van het oorspronkelijke hertenkamp in beslag genomen door het nieuwe les- en legeringsgebouw van de kazerne. Het dierenpark is in de actuele plannen voor het Tapijngebied volledig vernieuwd.
Trambrug
De restanten van de trambrug in het park zijn een overblijfsel van de tramlijnen van de Belgische Buurtspoorwegen die Maastricht tot aan de Tweede Wereldoorlog met een aantal plaatsen in België verbonden. Er liepen stoomtrams naar Maaseik, Tongeren en Glons. Café-restaurant De Tramhalte op de Tongerseweg en het opschrift ‘Halte du Tram’ op het Koningin Emmaplein herinneren ook nog aan die tramlijnen. De tramlijn door het park achter de kazerne vertrok vanaf de Onze Lieve Vrouwewal. Naast het zogenaamde Pesthuis ligt nog een brug die voor de tramlijn werd gebouwd. De tram liep achter het rondeel Haat en Nijd door naar de omgeving waar nu de kazerne ligt.
De Belgische tram doet mogelijk de komende jaren opnieuw zijn intrede in Maastricht, er zijn namelijk vergevorderde plannen voor een tramverbinding met Hasselt.